środa, 7 grudnia 2011

                                Media a kształtowanie opinii.

   Billboardy, ulotki, gazety, reklamy, programy telewizyjne, audycje radiowe i internet - na każdym kroku do naszej świadomości docierają nowe wiadomości, bombardowani jesteśmy dziesiątkami, a nawet setkami informacji. Ale czy kiedykolwiek zastanawialismy się jak to wpływa na nasze opinie, zachowanie i światopogląd ?

Najbardziej rozpowszechnioną i znaną formą wpływania na sposób myślenia innych jest oczywiście reklama. Znana pod wieloma postaciami, mniej lub bardziej kontrowersyjna. Najważniejsze, żeby została zauważona i zapamiętana przez jak największą liczbę osób. Często wychwala się konkretny produkt, bez zwrócenia uwagi na jego rzeczywistą wartość i zastosowanie. Chodzi jedynie o wysoką sprzedaż, oraz wyrobienie sobie renomy. Im częściej będziemy oglądać reklamę danego produktu, tym większe prawdopodobieństwo, że w sklepie wybierzemy właśnie produkt, który najbardziej kojarzymy.
W naszej świadomości tworzy się przeświadczenie, że właśnie TEN produkt jest najlepszej jakości, a kupienie go świadczy o prestiżu. W taki sposób wypromowały się największe marki XXI wieku.


   Mas media docierają do ludzi w każdym wieku, wszelkim wykształceniu i praktycznie w każdym kraju. Dlatego tak łatwo jest sterować opinią publiczną . Zależy to od sposobu przedstawienia i pokazania informacji, który z góry nastawia nas i naprowadza na "właściwe" myślenie. W programach telewizyjnych często ujawnia się tylko jedną stronę zagadnienia to jest  jeden punkt widzenia np. o danym artyście. Skutkiem jest nasze późniejsze postrzeganie tego człowieka przez pryzmat często subiektywnych informacji jakie zostały nam przekazane.
Ważne abyśmy ślepo nie ufali wszystkiemu co zostaje nam przedstawione przez prezenterów w telewizji, bądź spikerów w radio. Szczególnie jeśli są to fakty na temat innych osób.

Warto podkreślić, że w niektórych krajach mediami sa kierowane przez polityków, którzy dopuszczają jedynie wybrane wiadomości do powszechnego obiegu i zazwyczaj pokazują siebie jedynie z pozytywnych stron.

Media tworzą dzisiejszą rzeczywistość. Mówią nam jak mamy wyglądać, co jeść i najgorsze co myśleć. Uwolnienie się od zgubnego wpływu reklamy jest w istocie trudne, ale zawsze można go ograniczyć  i nie dać się zwariować. Natomiast jeśli chodzi o strony i programy informacyjne, należałoby sprawdzić, które z nich przekazują nam niesfałszowane wiadomości i tylko tych powinniśmy sie trzymać.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz